Mikor van szükség gumi cserére?
A gumi csere néha engedhetetlenné válik, nemcsak akkor, amikor téli-nyári cserére van szükség, vagy fordítva, hiszen sem az élettartamuk, sem pedig a vizsgálatok periódusai nem ugyanazok a gumik kapcsán, mint az autó esetében, amelyre ezek fel vannak szerelve. Amikor az abroncs elkopik, eljött a gumi csere ideje. A profilmélység lemérésével állapíthatjuk meg a kopás mértékét, a téli abroncsoknál 4, a nyáriaknál 3 mm mélységnél érdemes már beszerezni egy új garnitúrát. A mintaárok legmélyebb pontján tudjuk mérni ezt a mélységet, a kopásjelző 1,6 mm-t mutat, azonban ezt nem jó ötlet kivárni, ez a legkisebb megengedett érték, már sokkal ez előtt ajánlott a gumi csere. Az abroncsokat csak párosan célszerű cserélni, vagy kettesével, vagy négyesével. Fontos odafigyelni, hogy egy tengelyen minden esetben két ugyanolyan márkájú, szerkezetű, méretű, jelzésű abroncs legyen. A pótkerék mindig csak ideiglenes megoldás legyen, hiszen, ha nem ugyanolyan a két kerék, kiszámíthatatlanná válhat az autó irányíthatósága.
Ha esetleg sérül egy abroncsunk azt egy szakembernek kell megmutatni. Lehetséges, hogy javítható, azonban erről kizárólag a szakember mondhat véleményt, nem pedig egy laikus. A szálszakadt gumiabroncsok esetében többnyire egy dudor jelenik meg az oldalfalon vagy a futófelületen, ilyen esetekben mindenképp gumi csere következik, míg a legtöbb defekt kijavítható. A defektjavító spray sem nyújt hosszú távú megoldást, néhány tíz km után egy szakembernek érdemes megnéznie az abroncsot, ilyenkor nem célszerű 80 km/h-nál gyorsabban haladni. A futófelületeken néha domborulatokat és mélyedéseket látunk, valamint néha egyenetlenül kopik a felület, de repedéseket is felfedezhetünk. Ilyen esetekben is mindenképp szakemberhez kell fordulni, ő az, aki pontosan meg tudja állapítani, hogy pontosan miből fakad a probléma, például kopott alkatrészek a kormányrendszerben, vagy a lengéscsillapítók gyengülése, vagy esetleg a futómű felfüggesztéssel is lehet gond. Ők azt is megállapítják, hogy lehet-e tovább használni az abroncsot, vagy sem. Az abroncsok tényleges élettartamaként tíz évről szoktak beszélni a szakemberek, de minden eset más. Számos tényezőt figyelembe kell itt venni, mint például az autó teljesítményét, a nyomást, a vezetői stílust, a tárolást, a használat mértékét, de a fel-leszerelés szakszerűségét is. Szakszerű tárolás esetében a gumiabroncs három évig új gyártásúnak, öt évig pedig újnak minősül. A gyártási időt megismerhetjük az abroncs oldalán felfedezhető DOT jelölés mögött található számsorból. A gyártás hetére vonatkozik az első két szám, az utolsó kettőből pedig az évet tudhatjuk meg. Amennyiben tíz évnél öregebb a kerék, akkor érdemes elővigyázatosságból gumi cserére sort keríteni, még akkor is, ha megfelelőnek tűnik, és a kopáshatártól is messze áll még. Ha kerüljük a szélsőséges vezetést, a gumi csere, más szerelési folyamatok és a tárolás is szakemberek által történik, akkor lassíthatjuk a kopás mértékét.
Vissza a hírekre